Parforhold parterapi

Ti nøgler til selvtillid

dreamstimemedium_36005888Hvor vigtigt er det med selvtillid?

– Selvtillid skaber succes
– Selvtillid får din date/kæreste/ægtefælle til at tænde på dig
– Selvtillid vil de fleste mennesker godt have lidt mere af

“Hvis du ikke har selvtillid, så har du tabt dobbelt i slaget om livet. Med selvtillid har du vundet selv inden du begynder.”

Når du besidder nøglerne til selvtillid, er du i stand til at åbne døre. Muligheders døre som du var overbevist om var låst – i det mindste for dig! Så hvorfor ikke finde nøglerne, lære hvordan de virker, og derpå åbne dørene? Her er ti nøgler. Når du først mestrer dem, vil dørene åbne sig meget lettere.

1. Forstå, hvordan selvtillid virker

“Uvidenhed er lyksalighed, hvis du ikke ønsker at opnå noget som helst.”

Selvtillid er en nødvendig ingrediens for succes. Selvtillid er noget, du kan mærke omkring en person, der kommer ind i rummet. Det er åbenlyst gennem kropssprog og tale.

Det er ikke kun hvad du siger, men hvordan du siger det, der betyder noget. Nogle mennesker tror at man er født med selvtillid. Andre har aldrig oplevet det.

Ville det ikke være dejligt, hvis du bare kunne sluge en pille og så – BAM – ville du udstråle selvtillid? Sådan fungerer det imidlertid ikke. Det kræver en holdningsændring, og du kan selv skabe selvtillid. Du behøver ikke at være født med det. Enhver er i stand til at lære, hvordan man kan opnå at blive fantastisk selvsikker. Det er lige som så mange andre ting: Det kan læres.

2. Giv dine mål vedrørende selvtillid højprioritet

“Dømmekraft kommer af erfaringer, og rigtig god dømmekraft kommer af dårlige erfaringer.”

Mennesker, som opnår deres mål i livet, er højt motiverede til dette. Hvis du fortæller dig selv, at du burde, at du kan eller at du ville, hvis… så har du et ønske om at nå et mål, men din opnåelse af det forbliver med stor sandsynlighed bare en drøm.

Du må virkelig føle og mærke prioriteten i livet. Blot at have et ønske er ikke nok.

Når du først er forpligtet til et mål, kan du begynde at gøre det til en realitet.

3. Ændr din opfattelse af dig selv

“Som man tænker, er man.”

Du bliver måske nødt til at ændre det indtryk, du har af dig selv. Måske programmerer du dig selv til at være en fiasko! Er du opmærksom på hvad du tænker før og i situationer, hvor du ikke føler selvtillid? Det er altid negativt, ikke? Du bliver nødt til at omprogrammere din opfattelse. Du skal skabe flere positive tanker.

4. Tal positivt

“Tænk, før du taler.”

Vælger du omhyggeligt, hvad du vil sige, før du taler? De fleste mennesker buser bare ud med hvad de tænker lige her og nu! Vi hører normalt flere negative beskeder i løbet af dagen end positive, medmindre vi gør en bevidst handling for at vende denne strøm. Grunden er, at ulykker giver gode overskrifter.

Tænkning og tale følger hinanden. Hvis dine tanker er negative, så vil din tale reflektere dette. Du vælger selv, hvordan du vil reagere på, hvad der sker dig i dit liv. Du vil selv skabe det, der efterfølgende sker dig i henhold til dine tanker, tale og handlinger.

En succesfuld person har sagt: “Vær forsigtig med hvad du tænker, fordi tale følger efter tanker, handling følger efter tale, vaner følger efter handling, karakter følger efter vaner, og skæbnen følger efter karakteren.”

6. Ændr dit kropssprog

“80% kommunikation er kropssprog.”

Du har garanteret før hørt udtrykket “Handling betyder mere end ord”. Kropssprog betyder enormt meget, og bliver altid tillagt større tillid, end de ord du siger.

Lav et lille eksperiment, og det vil blive tydeligt for dig. Stil dig op foran en anden person lidt skråt foran vedkommende med dine arme foldet foran brystet. Kik lidt ud til siden, smil og sig: “Jeg kan virkelig godt lide at tale med dig!” Spørg nu personen i eksperimentet, hvad vedkommende troede mest på: Dine venlige ord eller dit kropssprog. Det vil altid være dit kropssprog.

Uanset hvad du siger, vil folk aflæse dit kropssprog og tro på dit kropssprog. Lukket positur, korslagte arme og manglende øjenkontakt giver en negativ besked. Åben positur, øjenkontakt og smil inviterer til og opmuntrer til interaktion mellem mennesker.

6. Ændr din stemmeføring

“Hvis vi ikke ændrer os, gror vi ikke. Hvis vi ikke gror, lever vi ikke rigtigt.”

30% af al kommunikation har noget at gøre med vores stemmeføring. Optag din stemme og lyt til den (en smertefuld oplevelse for nogen mennesker!) Hvilke ændringer i din stemmeføring ville gøre den mere tillidsvækkende? Lyt til mennesker, du beundrer.
Hvordan kommunikerer deres stemme tillid til dig?

7. Ændr situationer, som støtter din manglende selvtillid

dreamstimemedium_24772370“Du bliver nødt til at kunne ændre dig, hvis du vil overleve.”

Hvis du har et job, hvor du mistrives eller ikke har det godt, så burde du ændre situationen.

Hvis du har et forhold til en, som fortæller dig, at du ikke er i stand til at gøre ting selv eller at du er inkompetent, så burde I gå i parterapi, eller du kunne vælge at gå i individuel psykoterapi.

Hvis dine “venner” eller familiemedlemmer fraråder dig at tage en uddannelse eller udvikle dig selv, så minimer kontakten med dem, eller endnu bedre: Flyt dig fra kilden til negativiteten.

Mennesker enten trækker dig ned eller bygger dig op. Hvis du finder dig selv i en situation, hvor du bliver modløs snarere end modig, så tillader du nogen andre at påvirke eller bestemme din skæbne. Giv dig selv muligheden for at vokse og være lykkelig.
Det er dit valg.

8. Praktiser tillid

“Mere end 70% frygt kan overvindes med øvelse.”

Du må først og fremmest optræde, som om du har selvtillid, før du kan have det. Du skaber på den måde nye vanemønstre for dig selv. Har du hørt udtrykket: “Fake it, until you make it / Lad som om, indtil du kan gøre det”. Dette er sandt. Du må opføre dig, som om du har selvtillid – det vil sige øv dig i hvad en person med selvtillid ville sige eller gøre – for at opnå det.

9. Planlæg selvtillidsskabende situationer

“Hvert øjeblik du planlægger noget, sparer 3-4 øjeblikkes udførelse.”

Det er meget lettere at bygge selvtillid i nye situationer med mennesker, du ikke kender i forvejen, end med mennesker, der allerede kender dig, og har nogle forudindtagede meninger om dig. Det er også mindre stressende for dig.

10. Fokuser på at opnå dine drømme

“Kraft flyder i retning af opmærksomhedens fokus.”

Mange mennesker har en drøm. Måske er det at finde et godt romantisk forhold. Måske er det at forbedre parforholdet. Måske er det at starte som selvstændig. For mange er det at stræbe efter lykken. Målet for ens stræben kan dog ændre sig i løbet af livet.

Alt for mange mennesker giver op i forsøget på at nå deres mål. De holder simpelthen op, fordi de ikke besidder tilliden til at fortsætte. En enkelt forhindring eller to er nok for nogle. Andre bliver rådvilde, mens de forsøger den ene vej efter den anden, med lille succes.

For dem, som er villige til at lære færdighederne til selvtillid og succes, vil det lykkes.

Hvad med dig? Vil du slå dig til tåls med at være utilfredstillet og for altid forsøge at overbevise dig selv om, at dine drømme ikke er mulige at opnå?

Aristotiles, som er et af de viiseste mennesker, der nogensinde har levet, sagde: “Hvad vi skal lære at gøre, lærer vi ved at gøre det.” Erfaring er den bedste læremester.

Den hurtigste og mest smertefri måde at lære på, er at få støtte fra nogen, som allerede har lært lektien og hjulpet mange andre til at gøre det samme. Så læs bøger, gå på kurser, brug en parterapeut eller mentor – eller få dig en ny omgangskreds af venner og familie.

“Den som ikke ved, og ikke ved at han ikke ved, er et fjols. Undgå ham.
Den som ikke ved, og ved at han ikke ved, er elev. Undervis ham.
Den som ved, og ikke ved at han ved, sover. Væk ham.
Den som ved, og ved at han ved, er viis. Følg ham.”

Asiatisk ordsprog

.

Bøger om parforhold
7 vaner Frihed med bedre parforhold Partner for livet
Følg på de sociale medier
Videoer
Klik her for at se en række videoer med eksempler på parterapi
Gratis uddrag
fra en af mine bøger


Gratis bog, checklister, tips og nyheder.

New Graphic