Parforhold parterapi

Spørgsmål#28 – Hvad er forskellen mellem individuel terapi og par-coaching?

Tordenskyer på vandringenDer er stor forskel på par-terapi og individuel terapi.

I individuel terapi ønsker man at udvikle sig selv, ændre holdninger, adfærd, måske gå tilbage til barndommen for at finde gode forklaringer på problemerne for at få dem løst. Det er selve holdningen og tankegangen, der skal justeres, for at få et bedre og lettere liv generelt.

Hvis partneren ikke ønsker at gå i parterapi, kan man selv med individuel terapi ændre sine egne holdninger, der på den måde kan forbedre parforholdet, men det tager erfaringsmæssigt meget længere tid og kræver betydeligt flere ressourcer i form af tid, kræfter og penge. Se eksemplet på holdningsændring på https://www.parforhold-parterapi.dk/toget

Parterapi (eller par-coaching) er helt anderledes end individuel terapi. Her handler det primært om kommunikation og forståelse, samt at lære nogle helt konkrete værktøjer, der forbedrer parforholdet. Det er teknikker, strategier og struktur, der gør begge to i stand til at ”køre efter de samme færdselsregler”. Når man forstår sin partner, og føler sig hørt og forstået, er man i stand til at genfinde tilliden, trygheden og respekten for hinanden.

Hvis forståelsen er forsvundet, risikerer man at afvise eller bekæmpe hinanden. Kommunikation er ikke blot udveksling af ord og meninger, men forståelse på et dybere plan, og det er teknikker, der kan og skal læres.

I begge slags terapi handler det om bevidstgørelse, færdighedslæring, og nye vaner, der skal grundfæstes, for når dagligdagen banker på, er det de hensigtsmæssige vaner, man automatisk skal bruge. Det er ikke nok bare at VIDE, hvad man skal gøre. Det skal også GØRES.

Vaner er svære at bryde. I flere end ti år har jeg hver eneste sommer gået langdistancevandring på Hærvejen, og blevet inspireret til på min diktafon at indtale tanker, der senere er blevet til bøger og foredrag. Når jeg skal fortælle nogen om dette, gør jeg en håndbevægelse for at illustrere det, men det er en vane, som kommer fra den første diktafon, der havde en knap lige under mikrofonen. Selv om jeg nu bruger en anden type diktafon, gør jeg stadig den samme håndbevægelse – helt uden at tænke over det. Hvis man har fået sig en vane i parforholdet, for eksempel at man råber op og går til modangreb, når man føler sig bebrejdet, hvilket er en dårlig vane, vil det være en god ide at lære sig nogle nye færdigheder og vaner, så man efterfølgende (resten af sit liv) gør noget andet, når man føler sig forulempet. Og hvis man ændrer sin holdning og indstilling, kan det være, at man slet ikke føler sig kritiseret og bebrejdet, men derimod er i stand til at høre, hvad det egentlig er, der bliver sagt.


03:16 minutter https://youtu.be/Ry1jIiX-Za0

Klik også ind på YouTube Playlisten “Spørgsmål & Svar” (eller Kategorien med Spørgsmål & Svar her på hjemmesiden), hvor jeg på min langdistancevandring i sommeren 2018 optog flere end 50 korte videoer.
.

Bøger om parforhold
7 vaner Frihed med bedre parforhold Partner for livet
Følg på de sociale medier
Videoer
Klik her for at se en række videoer med eksempler på parterapi
Gratis uddrag
fra en af mine bøger


Gratis bog, checklister, tips og nyheder.

New Graphic