Parforhold parterapi

Slusen

Gennem mit arbejde som parterapeut har jeg bemærket, at en del ægtepar har fået sig nogle daglige vaner og rutiner, der kan være direkte ødelæggende for et godt parforhold. Imidlertid kan jeg se, at det blot er nogle få justeringer, der skal til, for at tingene kan fungere meget bedre.

De fleste mennesker har en hel klar struktur og rutine på deres arbejde. De ved præcis hvad de skal gøre, når de kommer, når en kunde henvender sig, og når en opgave skal løses. Men i hjemmet og parforholdet er det ofte helt tilfældigt, hvad der sker, og efter nogle år sammen ”sejler” det tit.

Jeg vil varmt anbefale, at I laver nogle mere klare aftaler med hinanden, så I – ligesom på arbejdet – præcist ved, hvad der skal ske, hvem der gør hvad, hvordan I er over for hinanden, og hvad der har værdi for jer.

Er I mon bevidste om hvilken måde I skaber kontakt med hinanden på, og hvad har I valgt at prioritere i overgangen fra job til familie/fritid, når I mødes efter arbejdstid om eftermiddagen/aftenen?

Hvad jeg har erfaret, både privat og professionelt, er, at det er en god idé at være enige om en ”sluse”, når man mødes.

dreamstimelarge_19565755

En sluse ind til en havn er et system af sluseporte og pumper. Fra et tidevandspræget hav sejler skibet igennem slusen ind i den stille havn med roligt stabilt vand, hvor der hele tiden er samme afstand fra skibsdækket ned til kajen. Det er synonymt med tryghed og stabilitet.

Det er min erfaring, at i parforholdet er der noget, der fungerer godt på følgende måde: Den, der er hjemme, tager imod den anden, og måske byder på fx en kop te, eller at I bare sætter jer og snakker sammen. Det kan være to minutter eller en halv time, alt afhængigt af jeres behov, og hvor meget tid, I har til rådighed den pågældende dag. Men som tommelfingerregel er ti minutter bedst. Slusen er det tidspunkt på døgnet, hvor børnefjernsyn virkelig har sin berettigelse. Sæt ungerne ind foran dummekassen, så I i fred og ro kan finde hinanden. Ingen mobiltelefon, sluk for komfuret, ingen distraktioner. I skal lave slusetiden til et helt fast ritual, så I selv prioriterer tidspunktet højt, samt at børnene er klar over, at de ikke skal forstyrre jer her – medmindre huset brænder eller lignende.

Slusen er en god overgang fra et hektisk arbejdsliv til det (forhåbentlig) mere rolige familieliv. Hvis den ene af jer har brug for tid for sig selv umiddelbart efter arbejde, må vedkommende enten tage det i bilen hjem, eller at I aftaler, at det første minut foregår på en bestemt måde derhjemme. Men derefter skal I relativt hurtigt sætte jer foran hinanden og finde hinanden. Det er ikke tilstrækkeligt, at den ene skræller kartofler, og den anden checker SMSer. I skal se hinanden i øjnene og give den anden jeres fulde opmærksomhed. I skal også helst sidde eller stå tæt på hinanden. Når I med Slusen har skabt kontakt, vil resten af dagen/aftenen med stor sandsynlighed gå bedre og lettere.

dreamstimemaximum_35601434

Morgen

For at finde ud af, hvornår vækkeuret om morgenen skal ringe, for at I kan nå det hele, inden I skal ud af døren, kan I tælle baglæns fra I skal af sted på arbejde/i skole/børnehave osv hen til at I skal op.

Om morgenen er det en god idé at skabe et omdrejningspunkt omkring morgenmåltidet. Det er det ene af de tre vigtige kontaktpunkter i løbet af dagen. (De andre to er slusetiden og partiden. Herom senere)
Afsæt tilstrækkeligt tid til morgenmaden, hvor I har fokus på hinanden og ikke på noget andet fx avis, mobiltelefon, morgenflimmer eller lignende. Spis noget sundt og nærende. Lige inden morgenmaden er der børnetid med vækning, tøj på osv. Og jeres vækkeur skal ringe, så I begge i fred og ro kan vågne, klæde jer på, og gøre hjemmet klar, inden I vækker børnene. Aftal, hvem der dækker bord osv. Hvis den ene er meget lang tid på badeværelset, kan den anden fx smøre madpakker, checke emails, på en tur eller meditere. Der skal helst være flow i jeres tid og samvær.

Aften

Tiden efter arbejde indtil sengetid bør deles i fem dele.

1) Som sagt først slusen, hvor I møder hinanden og skaber kontakt. Dette er det andet af de tre kontaktpunkter mellem jer i løbet af dagen.

2) Derefter kommer familietid med madlavning, spisning (fokus på hinanden!), opvask, tænderbørstning, godnatlæsning, putte osv.

3) Tredje punkt på aftenen er alenetid. Det er omkring en halv eller hel time uden forpligtelser over for hinanden. De små børn er lagt i seng, og de større børn passer sig selv. I alenetiden kan du gøre hvad det passer dig fx meditere, checke mails, løbe en tur, se en film sammen eller hvad-som-helst, der passer jer. I denne time må du ikke forstyrre din ægtefælle.

4) Par-tid. Dagens tredje vigtige kontaktpunkt. Her afsætter I tid til at brygge en kop te eller åbne en godnat-bajer, sidde over for hinanden og være sammen. Måske taler I, eller bare sidder og holder hinanden i hånden. Brug gerne den Anerkendende Selvansvarlig Dialog. Dette tidsrum handler primært om jer som par. Det vil styrke dig, din partner, jeres samhørighedsfølelse og resten af familien. Det kan strække sig fra fem minutter til en hel time, afhængigt af hvad I bliver enige om, og hvad I har brug for.

5) Sidste punkt er, at I går i seng samtidig – umiddelbart efter at I har haft jeres par-tid. Måske kommer der elskov ud af det, eller måske sover I bare – efter at I har fortalt hinanden om noget, I er taknemmelige over. Helst noget, der har med partneren at gøre.

Hvis I har meget forskellige søvnrytmer eller arbejdstider, må I forsøge at tilpasse jeres døgnprogram, men det vil være en god idé at skæve til ovennævnte fem punkter.

Dog mener jeg, at den allervigtigste daglige rutine for parforholdet nok er Slusen, når arbejdsdagen er slut og familiedagen kan begynde.

.

 

Bøger om parforhold

7 vaner Frihed med bedre parforhold Partner for livet

Følg på de sociale medier

Videoer

Klik her for at se en række videoer med eksempler på parterapi

Gratis uddrag fra bogen


Gratis bog, checklister, tips og nyheder.

New Graphic