Hvordan får man talt ordentligt med hinanden, når begge er rasende på den anden?
Jeg har struktureret et kommunikationssystem, der spænder lige fra den daglige lette snak i fred og ro, over til hvor krigen raser og man ikke kan holde hinanden ud. Når det er RIGTIGT slemt, kalder jeg metoden for “En-til-En”. Til forskel fra de andre lag i systemet, kan dette kun foregå i min klinik sammen med mig.
Det går ud på, at jeg sætter mig med front mod den ene i part, og vi skaber nu et helt fortroligt og trygt rum sammen. Til trods for at partneren sidder en arms-længde fra os, og kan høre alt, hvad vi taler om, føles det som om at vi sidder i en helt privat boble. Vi fører så en samtale, der kan være ret intenst, men det giver mulighed for virkelig at få åbnet op og fortalt helt frit og åbent om frustrationerne. Med brugen af mine spørgeteknikker kommer der virkelig nogle interessante ting frem, og klienten kan få udtrykt sig på en måde, vedkommende måske aldrig har prøvet før. Når vi to er nået til et ”mætningspunkt” i samtalen, lukker jeg deden, og vender mig til den anden. Derefter gentager det hele sig, blot er det nu et fortroligt rum med den anden klient. Måske starter jeg med at sige: “Jeg har netop talt med din partner. Hvad mener du om det, du hørte?” Partneren fortæller om sine tanker og følelser helt åbent til mig, og den anden sidder og lytter – uden at føle sig kritiseret eller bebrejdet.
Klik her for at se flere anmeldelser
Således fortsætter jeg mellem parterne, til der er kommet lydhørhed og forståelse. Det følelsesmæssige ”filter”, der normalt er ”foran ørerne” når ens partner siger noget, vil på denne måde være lettet eller helt forsvundet.
Det er et særdeles effektivt værktøj, men det kan kun foregå under min supervision i min klinik. I kan ikke gøre det selv derhjemme, og ej heller kan I få et familiemedlem eller en god ven til at være supervisor. Dels vil der med dem, men har en relation med, være nogle følelsesmæssige blokeringer, og dels har man måske heller ikke den professionelle viden og erfaring, der kræves, for at det kan lykkes, uden at nogen ”kommer til skade”. Jeg er professionel med mange års erfaring, og derfor ved jeg, hvordan det skal håndteres.
Når folk har fået udtrykt sig, og forstået den anden, føler man sig lettet.
03:51 minutter https://youtu.be/4ez4lp6L-pc
Klik også ind på YouTube Playlisten “Spørgsmål & Svar” (eller Kategorien med Spørgsmål & Svar her på hjemmesiden), hvor jeg på min langdistancevandring i sommeren 2018 optog flere end 50 korte videoer.
.
.