De 3 breve

Vrede, forståelse og tilgivelse

Hvis du har brug for at slippe dampen ud af dine frustrerede følelser, er der her en systematisk og effektiv måde at gøre det på.

Tidspunktet er dårligt, eller der er måske ikke nogen at tale med. Alligevel mærker du, at det er nødvendigt for dig at tale om dine smertefulde følelser. Hvad gør du så?

Hvis din partner fx er i sin Hule, og du selv har enormt brug for at tale om dine følelser, er den eneste rigtige måde at gøre det på at skrive et Vredes-, Forståelses- og Tilgivelses-brev.

vredeVrede

Først skriver du på et stykke papir, hvad du føler. Du må være lige så kritiserende og bebrejdende, det skal være. Skriv ned, hvad der gør dig vred, bange, fortvivlet, ked af det eller andet.

Sæt fuld skrue på enhver følelse og skriv det hele ned så detaljeret som muligt.

Derefter skriver du i brevet også dine ønsker, behov, forhåbninger, savn og lignende. Du skriver, hvad du godt kunne tænke dig, at din partner siger eller gør, for at du kan føle dig set, hørt, forstået og få det godt igen.

Til sidst underskriver du brevet.

Dette brev skal du selvfølgelig ikke vise til nogen eller sende til din partner. Det er kun til dig selv.

Forståelse

Punkt to er, at du skriver et nyt brev, men denne gang skal du forestille dig, at det er fra din partner (eller hvis det er en anden, du er rasende på). Det skal stiles til dig selv.

Her tænker du dig om og udtrykker alt det, du gerne vil høre ham eller hende sige til dig. Forestil dig, at din partner har læst dit første brev, og virkelig har hørt dig og forstået dig. Hvad vil du så helst have, at din partner siger til dig?

Skriv så detaljeret som muligt.

Du kan starte brevet med at skrive, hvordan din partner takker dig for at fortælle, hvad du føler. Skriv det på den måde, du allerhelst vil takkes på. Skriv ”jeg” og ”du”, som om at det er fra din partner til dig.

Beskriv derefter hvordan din partners dybe forståelse og medfølelse lyder. Ord for ord. Gør meget ud af denne del.

Slut af med at skrive, hvordan din partner undskylder for sine fejl og mangler. Din partner lover dig at rette op på uretfærdighederne og gøre det bedre og også at bakke dig op i fremtiden.

Brug din fantasi til at forestille dig, hvad du allerhelst vil høre, og skriv det ned.


Psst… Gør som flere end 1.700 andre besøgende på denne hjemmeside om parforhold allerede har gjort. Tilmeld dig mit nyhedsbrev, som trin for trin vil vise dig, hvordan du får dig det parforhold, du ønsker dig og længes efter.


Tilgivelse

Sidste punkt er, at du skriver et kort tilgivelses-brev fra dig selv. Hvad ville du svare, hvis din partner virkelig hørte og forstod dig og havde skrevet ovennævnte?

Vær specifik i din besvarelse. Skriv for eksempel: ”Jeg tilgiver dig for…..

Få yderligere inspiration til tilgivelse på www.parforhold-parterapi.dk/parterapi/psykologi/tilgivelse-forloeser

Husk, at når du tilgiver, billiger du ikke den andens handlinger. Du tilgiver udelukkende for din egen skyld.

Du tilgiver andre, for at lette den byrde, der hviler på dine egne skuldre, og forhindrer dig i at elske (alle og enhver, inklusive dig selv).

Tilgivelse betyder ikke, at problemerne bare er væk. De 3 breve skal få dig til at føle lettelse og give dig ressourcer til at tackle problemerne.

Teknikken kan også give dig rummelighed og tålmodighed til at vente til en bedre lejlighed med at tale om problemerne.

Hvis din partner ikke har tid til at lytte til dig – altså ikke er i stand til det – er det et dårligt tidspunkt.

Tilgivelse kan du give lige med det samme. Men bagefter skal der bygges tillid op, og det kan godt tage lang tid.

Dine følelser er helt i orden. Du har lov at have dem, og du har lov til at udtrykke dem.

Men timing, og måden du udtrykker dig på, er meget vigtigt at have sig for øje, for at du kan få det liv og parforhold, du ønsker dig.

Det er vigtigere at vinde ”krigen” end at vinde ”kampen”.

1:53 minutter

Quick-guide

  • Skriv og beskriv dine følelser
  • Skriv og beskriv forståelse og undskyldning fra din partner
  • Skriv og mærk din tilgivelse

Links til fire andre områder inden for parforhold:

Et godt parforhold

Kommunikation i parforholdet

Misforståelser i parforholdet

Krise i parforholdet


Links til andre artikler om kriser i parforhold (de seks af dem ses herunder):

Keywords: Description:

Afhængighed

Anerkendelse

Ansvarsfordeling

At slå

Bekymringer

Jaloux

Jalousi

Det værste

Tro

Bank

Konflikt

Vrede

Skænderi

Undgå skænderier

Udfordringer

.

Har I brug for hjælp i jeres parforhold til at få det bedre med hinanden, så klik her (eller ring til mig på telefon 21 79 18 50)

.

 

Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann