Spørgsmål#14 – Hvordan udtrykker jeg mig bedst og mest ærligt?

kommunikationEt af de spørgsmål, der hyppigst dukker op omkring parforhold er det, at man ønsker at udtrykke sig frit og ærligt. Hvordan gør man det uden at skade hinanden?

Nu er ærlighed jo en temmelig relativ størrelse. Det svarer lidt til at sælge elastikker i metermål…  Det er helt fint at udtrykke sin ærlige mening, hvis man altså bare gør det indenfor nogle helt bestemte og aftalte rammer. Dette skal overholdes for at der kan være tillid, tryghed og respekt for hinanden. Hvis den ene føler sig kritiseret, bebrejdet eller tilmed ydmyget, så bliver det rigtigt svært.

Et særdeles anvendeligt værktøj, eller Ramme, er ”Brønden”. At man kan tale om sine følelser, udtrykke sig selv, får luftet ud indeni, vil føles rigtigt rart. Når man har været helt nede på bunden af den følelsesmæssige brønd, får man et godt afsæt til at komme i den friske luft igen.

Når du har brug for at gå i Brønden for at tale om dine følelser, fordi der er en udfordring eller frustration, skal du gøre følgende fire ting, inden du kan begynde at snakke. Disse fire ting kan føles svære, underlige, unaturlige, uærlige osv, men for at du kan få noget andet, end det, du har haft hidtil (fx at din partner er gået til modangreb, er løbet sin vej, er kommet med en masse syge forklaringer eller lignende) skal du gøre det MODSATTE af det, du plejer at gøre.

1) Først skal du bede partneren om tilladelse til at gå ned i Brønden. Hvis din partner lige skal tisse eller er på vej ud ad døren, er det et dårligt tidspunkt. Du skal sikre dig, at det ikke er ubelejliget.

2) Det næste du skal gøre, er at sige de fem magiske ord, som er: “Det er ikke din skyld!” Du skal sige dette, og det selv om du virkelig føler, at det vitterligt ER partnerens skyld. Hvis du bebrejder din partner, så vil vedkommende typisk gå i forsvar eller måske forlade samtalen, og det er ikke det, du har brug for eller ønsker. Det er ikke let at sige de ord, (især for kvinder), men de er nødvendige. Der sker der noget næsten magisk med partneren, når disse frem ord bliver sagt, for vedkommende har jog gjort sit bedste.

instruktion3) Det næste er, at din partner skal instrueres. Stop gættelegen mellem jer. Det, der virkede i går, virker sandsynligvis ikke i dag, så frem for at gætte sig frem, så instruér din partner i, hvad det er, du ønsker, at han eller hun skal gøre. Fokusér på det, du vil have, i stedet for det, du ikke ønsker sig. Sig tingene som de er, og hvis det er et stort kram, du ønsker dig efter samtalen, så SIG det. Især mænd har glæde af denne præcise instruktion.

4) Sidst, men bestemt ikke mindst: Undgå at bruge ordet Du. ‘Du’ virker anklagende og bebrejdende.

Hvis I kender og er enige om dette værktøj, og har øvet det tilstrækkeligt mange gange, vil det gøre samlivet så meget lettere.

Lad os tage et praktisk eksempel: I er på vej til et arrangement, og I kommer for sent. Det er din partners skyld og det har konsekvenser for noget senere på dagen. Du er alvorligt irriteret, så du spørger din ægtefælle om det er OK at du går ned i Brønden. Din partner ved godt, hvad det handler om, og er klar over sin fadæse, men vil gerne gøre dig glad igen. Du siger: Det er ikke din skyld. Jeg vil gerne have, at du lytter til mig, kigger mig direkte i øjnene, holder mig med din højre hånd på min venstre skulder, nikker og ser alvorlig ud, og når jeg er færdig, vil jeg have et stort knus og at du siger, at du er ked af at du forsinkede os, og at du elsker mig.” Så går du i gang med at snakke, og med jævne mellemrum siger du i monologen ”Og det er ikke din skyld!”

 

Det er måden at udtrykke sig bedst og mest ærligt på. Det er en af de rammer, jeg lærer mine klienter at udtrykke sig indenfor. Det skal læres, men resultatet er sikkert: Man føler sig hørt og forstået. Man undgår de værste frustrationer, og man undgår, at et negativt mønster gentager sig.

Men det skal øves mange gange, før det virker, når der er brug for det.


7:18 minutter https://youtu.be/eoDIgq5a53s

Klik også ind på YouTube Playlisten “Spørgsmål & Svar” (eller Kategorien med Spørgsmål & Svar her på hjemmesiden), hvor jeg på min langdistancevandring i sommeren 2018 optog flere end 50 korte videoer.
.

Written by Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann