Parforhold parterapi

Tilbage til hverdagen efter ferien

En ferie bør være belønningen for en stor indsats og hårdt arbejde.
Men at vende tilbage fra en tiltrængt pause kan blive en forfærdelig nedtur.
Her er nogle tips til, hvordan du kan lette overgangen tilbage til hverdagen.

Lige efter at du og I kommer tilbage fra en fantastisk ferie, kan det føles enormt godt og dejligt. Du har været af sted uden forpligtelser, sammen med mennesker, du holder af. Du har formentlig slappet af, og gjort lige hvad det passede dig.
Men pludselig er du tilbage på arbejde med de grå rutiner og kedelige trivialiteter.

Imidlertid behøver overgangen tilbage til hverdagslivet ikke at blive et mareridt. Faktisk kan du forberede dig og gennemføre nogle enkle trin, der vil gøre processen en hel del lettere. Med nogle fornuftige strategier kan du komme tilbage på sporet på relativt kort tid.

1) Gå tidligt på arbejde den første dag efter ferien

Måske føler du, at det vil være en god ide at møde lidt senere den første dag efter ferien. Gør i stedet det modsatte. Gå tidligt i seng den sidste aften, og mød op tidligere end du plejer. På den måde vil der blandt andet være mere tid til at vænne sig til hverdagen igen.

Lad være med at have planlagt en masse møder og korte tidsfrister lige efter ferien. Det vil nemlig lynhurtigt ødelægge den gode energi, du har opbygget i den tiltrængte pause. Sørg i stedet for at indhente alt det, du ikke nåede i den tid, du har været væk.

Brug også tid på at planlægge, hvad du skal lave. Lad være med bare at gå i gang. Prioriter dine gøremål, så du har et overblik og får gjort det, der skal gøres.

2) Glem ikke din partner/kæreste/ægtefælle

I har været af sted sammen, og formentlig været meget tæt sammen i mange dage. Derfor er det vigtigt, at du foretager en blød landing til hverdagen. Det kan du gøre ved de første dage efter ferien at sende en eller flere SMSer i løbet af dagen, eller måske ringe op i en pause. Find forinden ud af, hvilken måde din partner foretrækker. Sæt eventuelt en påmindelse i kalenderen med en alarm, hvis du har erfaring for, at du fordyber dig i dit arbejde og glemmer alt omkring dig.

3) Lad dig ikke opsluge af din indbakke

Pas på med at bruge for meget tid på at reagere lynhurtigt på en masse e-mails, der skriger på svar. Overvej, om det er den bedste udnyttelse af din tid. Email-aktivitet behøver ikke at være det samme som produktivitet. Vær strategisk og svar kun på e-mails, der er tidsfølsomme.

4) Skab kontakt med alle omkring dig

Det kan være med for eksempel ledelse, kollegaer og kunder. Det behøver ikke at være lange snakke, men gør det gerne kort, så I lige mærker hinanden igen. Dine vigtigste kunder vil formentlig vil sætte stor pris på en hurtig update.

5) Pas på dig selv

Selv om der er meget at lave lige efter en ferie, og du måske slet ikke kan se farven på dit skrivebord, er det alligevel vigtigt at du holder nødvendige pauser, så du undervejs lader op. I disse pauser kan du jo også tage kortvarig kontakt med din ægtefælle.

Det hjælper ikke noget at pløje igennem non-stop de første dage, indtil alt er færdigt. Det har nogle andre konsekvenser i form af at du alt for hurtigt mister den gode energi, du opbyggede på ferien.

6) Hold dig fokuseret

Med stor sandsynlighed vil der på arbejdspladsen lige efter ferien være en masse snak om, hvordan det har været, og hvad der er sket. Også på de sociale medier vil der måske være mange fristelser til interaktion, men lad dig ikke distrahere. Hold dig fokuseret på dit arbejde.

7) Tænk tilbage på din ferie med et glad sind

Hvis du ikke elsker dit arbejde højt, og har haft en fantastisk ferie, kan du måske føle dig ked af at være tilbage i trædemøllen. Dette vil trække dig ned i en negativ skrue, så se i stedet tilbage på dine yndlingsminder fra din ferie med taknemmelighed. Prøv så godt du kan at udvide tilstanden af den ​​lykke, du oplevede, mens du er væk. Husk: Det er dig, der har kontrol over dine tanker. Drøft også de gode ting med din partner, når I taler sammen, enten over telefonen, eller senere på dagen.

Ændring af vaner

Mange mennesker oplever desværre, at realiteterne ikke lever op til forventningerne. Måske hverken til ferien eller til arbejde – eller til parforholdet. Hvis et mønster gentager sig uden forandring, er det måske fordi den strategi, man er fortrolig med og bruger, ikke er den mest optimale.
Hvis man vil have noget andet, end dét, man har haft indtil nu, bliver man nok nødt til at GØRE noget andet. Og dette ANDET kan være svært at få øje på og ændre. Hvis det havde været let, havde man jo gjort det for længst.

Derfor kan det nogen gange være en god ide at få en ”udefra” til at give et godt råd, og hjælpe med at ændre på vanerne.


Flere tips

Læs flere tips til at komme godt tilbage efter ferien i artiklen på www.parforhold-parterapi.dk/_parforhold/efter-ferien


7 vaner som ødelægger parforholdGratis bog

Jeg har skrevet en lille kort bog om de 7 mest almindelige dårlige vaner i parforhold. Den vil jeg gerne forære dig (som PDF-fil). Klik her for at skrive dig op til at modtage den – helt gratis.

Den indeholder både problematikker, deres løsning, nyttige kommunikations-værktøjer og case-stories.


Hvis det går galt

Hvis det først er gået galt, eller situationen har udviklet sig i en uudholdelig retning, kan der måske være behov for hjælp udefra, for at få redt trådene ud og helet sårene. Jeg tilbyder jer en gratis afklarende coaching-samtale, som jeg beskriver i nedenstående video.
Video - Gratis afklarende coachingsamtale
4:01 minutter https://youtu.be/j0LW6nN2pTc

Hvis du føler, at jeg måske kan være til hjælp, kan du booke den gratis telefon-samtale ved at klikke på linket herunder

Eller klik her for at kontakte mig direkte. Det er gratis og helt uforpligtende.

.

Bøger om parforhold
7 vaner Frihed med bedre parforhold Partner for livet
Følg på de sociale medier
Videoer
Klik her for at se en række videoer med eksempler på parterapi
Gratis uddrag
fra en af mine bøger


Gratis bog, checklister, tips og nyheder.

New Graphic