Hjemme-karantænen påvirker os forskelligt i parforholdet

Corona-udfordringen

Corona

Hvorfor er der mange parforhold, der trives med isolationen i familien, mens andre får det dårligere?

Når livet spidser til, graver vi os helt automatisk dybt ned i underbevidstheden, og op bobler det, der i dagligdagen ligger godt gemt. En masse ukendte sider af os selv bliver synlige.

For mange betyder den nye situation med Corona, begrænsninger og hjemme-karantæne en styrkelse af det gode og kærlige parforhold.

  • Intimiteten er blevet bedre
  • Samtalerne dybere
  • Humøret højere
  • Familiebåndene tættere
  • Livet er blevet lettere og dermed også evnen til at løse andre problemer i tilværelsen

Men nogle mennesker oplever også, at livet med den ufrivillige orlov er blevet sværere. For mange kan det være stressende at være tæt sammen i så lang tid, kombineret med restriktioner og nye regler, som skal indlæres og udføres i løbet af relativ kort tid. Der udover er der flere nye opgaver såsom lektielæsning og beskæftigelse af børn. Mange oplever også deres partner på en helt ny måde – hvilket måske viser sig ikke at være så rart.

Et godt parforhold består grundlæggende af Forståelse, Tillid, Tryghed, Respekt for hinanden og Tilgivelse. Det er de fleste nok enige med mig i, men hvorfor går det alligevel så tit galt? Det er fordi man er mere interesseret i at FÅ disse fem ting, end at gøre sig anstrengelser for at GIVE partneren dét, som partneren opfatter som Forståelse, Tillid, Tryghed, Respekt og Tilgivelse.

Kommunikation

For at det kan lykkes, må man kunne kommunikere med hinanden. Ikke bare udveksle ord og holdninger, men virkelig FORSTÅ partneren, så det giver mening. Mange mennesker véd i grunden ikke, hvad den anden ønsker sig. De fleste tror, at de forstår hinanden, men realiteterne viser noget andet.

God kommunikation er ikke, hvad man tror, man siger. Det er derimod hvordan dét, man siger, bliver opfattet.

Jeg havde et (anonymiseret) klientpar, der havde været sammen i mange år. Det sidste barn var flyttet hjemmefra, og parforholdet var derefter blevet svært. Når de gik rundt alene derhjemme, havde manden hygge-pruttet, hvilket irriterede kvinden. Da jeg fik dem til at kommunikere med hinanden, viste det sig, at det fra hans synsvinkel var et udtryk for, at han var tryg i sin kones selskab. Men hun opfattede det som respektløst og grænseoverskridende. I alle de år, de havde været sammen, havde de ikke forstået hinanden. Først da de lærte at kommunikere ved hjælp af konkrete kommunikations-værktøjer, kom Forståelsen, Tilliden, Trygheden, Respekten – og Tilgivelsen.

Måske har man i parforholdet forskellige ønsker og behov, men det behøver ikke at betyde, at den ene får ret, eller at man udelukkende indgår kompromisser. Det kan en lille historie illustrere: Manden og konen kæmpede om appelsinerne. Men da de begyndte at kommunikere med hinanden, opdagede de, at den ene bare ville have skrællen til marmelade, og den anden kun ønskede kødet til at lave juice af.


Klik her for at læse artiklen, hvor jeg afslører to hemmeligheder fra parforholdet

Hvad gør man så, hvis man ønsker at kommunikere og forbedre parforholdet?

Jeg vil her beskrive 5 helt konkrete ting, I kan gøre, for at forbedre jeres parforhold, så I undgår skænderier, isnende kulde eller ensomhed i parforholdet. Også hvis der skulle komme en ny nedlukning af landet – eller udfordringer af samme kaliber, uanset om det er Corona eller andet.

Par-tip #1 – “Flow” i dagligdagen

Den bedste måde at tale sammen på til hverdag, er, at du taler ud fra dig selv (uden brug af ordet DU). Derefter stiller du et spørgsmål. Din partner besvarer spørgsmålet, taler ud fra sig selv, og stiller dig et nyt spørgsmål. I fortsætter med korte sætninger. Det er den mest hensigtsmæssige måde at kommunikere på.

I øvrigt er verdens farligste ord DU. Brugt forkert kan det give en masse ballade i parforholdet. De tre ord: Du, Altid og Aldrig er en meget farlig cocktail. Brug kun ordet DU i helt tydeligt positive sammenhænge, fx ”Jeg elsker dig” og ”Hvor er du dejlig”. Tal i stedet ud fra dig selv, og beskriv hvordan du har det.

Par-tip #2 – Fred helt for dig selv

Hvis du har brug for at trække dig tilbage i din “hule“, uden at din partner bliver sur, kritiserende eller bebrejdende, må du ikke bare gå din vej eller fx stikke næsen ned i mobiltelefonen. Du skal sige de tre magiske ord: “Jeg elsker dig“, samt hvor lang tid, du har tænkt dig at være “væk”. Det vil gøre din partner tryg og lade dig få fred.

Par-tip #3 – Når din partner er rasende

Hvis din partner er helt ude af den, skal du sørge for, at han/hun føler sig set, hørt, forstået og tryg. Det gør du ved at lytte efter vigtige nøgleord, hun/han siger, og gentage disse med korte sætninger. Bevar roen. Så går vredesudbruddet meget hurtigere over. Jeg kalder dette værktøj for ”Surfing”.

Par-tip #4 – “Det Hvide Flag” når en konflikt skal stoppes

hvide flagInden I kommer op at skændes (altså når I har det godt sammen) skal I aftale, hvad I hver især har brug for, at partneren gør, når bølgerne går højt. Det handler altså ikke om, hvad du SELV har lyst til at gøre og give, men hvad din partner ønsker, at du gør. Det gælder begge veje.

Par-tip #5 – Bevidsthedsøvelse med opfyldelse af ønsker

Denne lille øvelse vil gøre det tydeligt for jer, hvad partneren allermest ønsker sig. Tag fire stykker papir. Først fortæller din partner dig, hvad han/hun vil have, at du skal gøre, for at forbedre parforholdet. Helt konkret og positivt (altså ikke, hvad man ikke skal gøre). Gerne tre eller flere punkter, som du skriver på det første stykke papir. Derefter siger partneren, hvad hun/han selv kan gøre, for at forbedre parforholdet. Dette kommer på papir to. Dernæst bytter I, og det er din tur til at gøre det samme på papir nummer tre og fire. Til sidst læser I jeres egne punkter op for hinanden. På den måde har I helt konkret fundet ud af, hvad I hver især fremover kan bidrage med til parforholdet, for at gøre partneren glad (og selv blive glad).



Feedback fra klienter
Se klienters erfaringer og udtalelser vedrørende parterapien på Google til desktop eller Google til mobiltelefon, samt på www.parforhold-parterapi.dk/udtalelser og www.parforhold-parterapi.dk/anbefalinger.

.

27:23 minutter


Foruden ovenstående 5 kommunikations-værktøjer findes der en række andre, som kan bruges til daglige situationer i parforholdet for at skabe forståelse og samhørighed. De skal øves grundigt og mange gange, før I kan bruge dem automatisk i kritiske situationer.

Misforståelser

– Kvinder tror, at mændene lyver, men de overdriver bare.

– Mænd tror, at kvinderne lyver, men de beskriver bare deres følelser.

Sandheden er, at det maskuline er tidsoptimist og gerne vil prale med sine fortræffeligheder. Men det feminine føler, at han lyver.

Derimod beskriver det feminine sine følelser. Det gør det maskuline forvirret: ”I går sagde du, at du elskede mig, og i dag siger du, at du hader mig. Løj du i går, eller lyver du i dag?”


Psst… Gør som flere end 1.600 andre besøgende på denne hjemmeside om parforhold allerede har gjort. Tilmeld dig mit nyhedsbrev, som trin for trin vil vise dig, hvordan du får dig det parforhold, du ønsker dig og længes efter.


Ændring til det bedre

Vi har i forbindelse med Corona og de forskellige begrænsninger fået en uvurderlig chance for forandring, men det kan kun blive bedre end før, hvis vi griber det rigtigt an. Hvis parforholdet under hjemme-karantænen ikke har fungeret optimalt, er det en god anledning til at ændre strategierne. Den følelsesmæssige smerte vil formentlig øge motivationen til at lære nyt. Vi kan få luget ud i vores dårlige vaner og erstattet dem med noget mere hensigtsmæssigt.

Hvis vi ønsker os noget andet, end dét, vi har haft indtil nu, bliver vi nok nødt til at GØRE noget andet, end dét, vi har gjort hidtil. Og dette ANDET er enten ukendt eller kunstigt, for hvis det havde været kendt og let, havde vi jo nok gjort det for længst.

I mange parforhold er der brug for at lære og indøve nye kommunikations-strategier og -værktøjer, for at vi kan forstå hinanden og finde fælles løsninger på problemerne. Både arbejdsmæssigt, helbredsmæssigt og parforholdsmæssigt.

Uanset om vi har Corona eller ej….


Trives du ♥ – eller gør det ondt i parforholdet?

  • Jeg kan redde og forbedre jeres parforhold hurtigt og effektivt med helt konkrete kommunikations-værktøjer og -strategier, så I kommer til at forstå hinanden.
  • Hvis parforholdet er i kaos med angst, vrede, forvirring eller stress, kan der være brug for overblik, struktur og faste fælles spilleregler for at skabe gensidig forståelse for hinanden.
  • Jeg er en slags kørelærer, der underviser i ”Parforholdets Færdselsregler”. På en måde drejer det sig om både teori, skilte, vigeregler, koblingspunkt, parallelparkering, bykørsel, natkørsel og glatbanen. Alt sammen skal læres grundigt, inden man efter erhvervelsen af kørekortet finder sin egen kørestil i sin egen type køretøj. Uanset om det er “en lille Fiat” eller “en kæmpestor 18-hjuls lastbil”. Hvis I kender ”Parforholdets Færdselsregler” og kan håndtere jeres køretøj, kommer I trygt og sikkert frem på “landevejen”.
parterapi Mikael Hoffmann

Parterapeut Mikael Hoffmann

Klik på knappen herunder:

Har du brug for gode råd og hjælp til dit parforhold, så klik her (eller ring til mig på telefon 21 79 18 50)

.

 

Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann