Personlig planlægning

Har du svært ved at få tiden til at slå til?

Er du stresset over alt det, du ikke når?

stress og planlægningFøler du, at en masse gøremål ”sluger” den kostbare tid, du kunne have haft sammen med din partner og familie?

En måde at holde styr på, hvad der skal gøres i en travl hverdag, kunne være ved hjælp af fire rubrikker, som du tegner på et whiteboard, på en væg eller på et ark papir. Vandret og lodret skriver du ”Haster ikke”/”Haster” og ”Ikke vigtigt”/”Vigtigt”.

Skriv først på et stykke papir en lang liste, med alt hvad du mener, du skal gøre. Det skal være både arbejdsrelaterede opgaver og private ting som fx at se TV, lufte hunden, male køkkenet, støvsuge bilen, slå sømmet i, betale regninger og forberede julen. Alt muligt.

Dernæst tager du hver enkelt opgave/aktivitet og skriver ind i de fire felter. Du kan gøre det med en ikke-permanent tusch, eller på selvklæbende gule lapper. Det vigtige er, at du kan ændre placeringen hele tiden, for ligesom din dag er dynamisk, vil dine opgaver også være dynamiske.

Her er nogle eksempler på, hvad der kan stå i hver kasse:

haster-vigtigt

Forklaring

Når du har sat samtlige dine gøremål ind i skemaet, har du et overblik over, hvad du skal gøre (først).

Aktiviteter til højre, der haster, er ofte populære, fordi de kan få fokus væk fra noget, som er nødvendigt, men ubehageligt.

Boksen nederst i højre hjørne (haster og vigtigt) skal styres, så de aktiviteter, der ikke er vigtige men haster (øverst til højre), kan minimeres.

Fokus bør være på de aktiviteter, der ikke haster, men er vigtige (nederst til venstre), så det, der ikke haster og ikke er vigtigt, kan undgås.

Jo færre opgaver, du har i kassen med ”Haster/Vigtigt”, jo roligere vil dit liv være.

Og jo færre ting du har i ”Haster ikke/Ikke vigtigt”, jo mere menings­fyldt et liv har du.

Så prøv at koncentrer dig om de aktiviteter, der er i boksen med ”Vigtigt/Haster ikke”.

Øv dig i at udfylde skemaet. Min erfaring er, at når man har gjort det et stykke tid, fx en uge eller en måned , er det blevet en vane, og man gør det automatisk i sit hoved uden at behøve fx de gule sedler.

Og pludselig har du meget mere tid til det vigtige – nemlig at være mere sammen med dem, du holder af!


Psst… Gør som flere end 1.600 andre besøgende på denne hjemmeside om parforhold allerede har gjort. Tilmeld dig mit nyhedsbrev, som trin for trin vil vise dig, hvordan du får dig det parforhold, du ønsker dig og længes efter.



Mapper

En anden metode er at have tre små “kasser” eller charteques, som er benævnt:

  1. “Handling”
  2. “Læsning”
  3. “Arkivering”

Alt, hvad du lægger til side for dagen skal ned i en af dem.
Du kan have dem med dig, eller de ligger på kontoret.
På denne måde er der styr på, hvad der skal ske.

Har du brug for gode råd og hjælp til dit parforhold, så klik her (eller ring til mig på telefon 21 79 18 50)

.

 

Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann