Stress

dreamstimesmall_1317149Stress er en belastningstilstand, som afhænger af belastningen (der kan komme fra omgivelserne eller fra dig selv), varigheden og af din individuelle følsomhed.

Stress kan være kortvarig, for eksempel eksamensnervøsitet med øget kamp­hormon (noradrenalin) i organismen, eller den kan være langvarig og blive kronisk med øget stresshormon (kortisol) i kroppen. Det er især den sidstnævnte, der har konsekvenser for helbredet.

Symptomerne på stress kan være psykiske (træthed, angst, svigtende koncentration, ubeslutsomhed) eller fysiske (hovedpine, indre uro, rysten og andre helbredsmæssige udfordringer, eller med adfærdsændringer som søvnløshed, misbrugsproblematikker og sidespring).

Stress afhænger på den ene side af belastningen (styrke og længde), og på den anden side af den enkeltes evne og ressourcer til at håndtere eller leve med disse belastninger.


Klik her for at læse artiklen, hvor jeg afslører to hemmeligheder fra parforholdet

Vi lever i en tid med fart på. Vi skal nå mere og mere på kortere og kortere tid. Vi er blevet fantastisk effektive. Fart og effektivitet påvirker vores indre ur og vores tilpasningsevne. Der er sjældent tid til at reflektere og tage den med ro. Tid er blevet en vigtig og kostbar ressource – men vedvarende stress slider os op.

For meget og for lidt…

Stress i små mængder er sundt. Stress i store mængder er skadeligt. Og ingen stress overhovedet kan få livet til at gå helt i stå med meningsløshed til følge.

Fem vigtige udtryk, der kan forhindre stress

Der er fem ord og udtryk, det vil være en god idé at mestre, hvis du vil undgå stress:

  1. Pyt!

Hvis du sidder i en bilkø og ikke kan nå frem til tiden, hjælper det ikke noget, at du hidser dig op eller er bekymret. Slap af og lad tingene ske af sig selv. Du kan alligevel ikke gøre noget ved det…

  1. Hjælp!

Bed andre om hjælp. Ræk hånden ud – enten til gode venner og kollegaer eller til en professionel terapeut/coach/psykolog.

  1. Nej!

Mærk efter og sig fra. Lær at sige nej til ting eller mennesker, du ikke kan overkomme. Også her vil en professionel behandler kunne hjælpe dig med at lære dig en anden praktisk måde at håndtere udfordringer på.

  1. Mig!

Hjælp dig selv først.

Det er en misforståelse at tro, at man er egoistisk, hvis man først og fremmest passer på sig selv. Det er ikke egoisme, men sund fornuft. Husk, at du selv står øverst i prioriteringstrekanten.

  1. Tak!

Taknemmelig er en af hovednøglerne til lykke. Værdsættelse af dét, som du allerede er, har og gør, giver en dyb tilfredshed (til forskel fra at fokusere på det, du er utilfreds med eller ikke har).

Dét, du giver opmærksomhed, vokser, og du vil få mere af det. Hvis dét, du giver opmærksomhed, er positivt og godt for dig, vil dit liv hele tiden bliver bedre – og du vil få mere og mere at være taknemmelig for. Det er en positiv skrue opad. Vær god ved dig selv og tag den med ro.

 

Det er ikke et spørgsmål om at nå det hele. Det er et spørgsmål om at nå det vigtigste.

Skriv en liste til dig selv med ting, du har lyst til at gøre, og som du véd er afstressende for dig. Og så GØR dem! Én ting ad gangen. Gør det letteste først.

 

 

Tid til dig

dreamstimelarge_25421392At tage tid til sig selv uden specifikke gøremål eller distraktioner kan være direkte angstprovokerende for nogle mennesker. Hvis du har en indre uro, kan du kompensere ved at iscenesætte ydre uro og dermed undgå den indre følelsesmæssige smerte. Det kan være via et overdrevent brug af baggrundsmusik, e-mail-tjek, fjernsynskiggeri, telefoni, internetsurfing, facebook, datingsider, hundse med din partner og så videre. Nationer gør det også, når de går i krig mod ydre fjender for at få fokus væk fra de ubehagelige interne udfordringer (arbejds­løshed, økonomi, håbløshed og så videre).

Imidlertid kan du få det bedste ud af det værste og vende det negative til noget positivt ved for eksempel stille refleksion. Det er en god måde at (gen)finde glæden ved livet på. Du bliver fyldt op med uanede ressourcer og mærker taknemmelighed og tilfredshed med dét, du i forvejen har. Mange skilsmisser kan undgås, hvis man stiller sig tilfreds med dét, man har valgt, uden dog at tage noget som helst for givet eller holde op med at ønske sig mere.
.

Har du brug for gode råd og hjælp til dit parforhold, så klik her (eller ring til mig på telefon 21 79 18 50)

 

Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann