Syv forslag til handling

forslag til handlingHer er nogle konkrete forslag til handling, og hvad du kan gøre, for at forbedre dit parforhold:

1. Lad ikke bare livet ske. Deltag! Øv dig igen og igen. Find dig selv, lær dig selv bedre at kende, og omgiv dig med det, du ønsker dig i dit liv. Gør noget, i stedet for at vente på, at tingene sker af sig selv.

2. Vær bevidst om gode vaner, der skal fortrænge de dårlige vaner. Et gammelt mundheld siger: “Som du sår, så høster du.” Det kaldes også karmaloven, der handler om årsag og virkning. Det, vi gør, kommer tilbage til os, måske i en anden form.

3. Vær ydmyg. Hvad du nægter at acceptere, vil fortsætte i dit liv på en eller anden måde. Jo før du lærer lektien, jo hurtigere vil ubehagelighederne ophøre. Byd nye oplevelser og indsigter velkommen. Vær gæstfri for ny læring – både på det fysiske og det psykiske plan.

4. Vær opmærksom og til stede. “Hvor du går, er du.” Man kan ikke være koncentreret om flere ting på én gang. Det eneste, du reelt har kontrol over, er dig selv. Hvis du vil forstås, må du først forstå andre. Hvis du vil ændre dine omstændigheder, må du ændre på dig selv.

5. Tag ansvar for, hvad du oplever, siger, tænker, gør og er. Kig dig omkring og vær bevidst om, at alting er dine egne spejlbilleder. Det er det samme som selvansvarlighed, og hvis du tager 100 procent ansvar for, hvad der sker med dig, har du også 100 procent mulighed for at ændre en dårlig situation til en bedre. Så har du kontrol over dit eget liv.

6. Vær altid ærlig omkring hvad du siger og hvem du er, og tag ikke noget som helst personligt.

7. Lad være med at formode noget, og gør altid dit bedste.

.

Hvorfor kun ønske sig et bedre parforhold – hvis du kan HAVE det?

Hvorfor kun forestille sig et bedre parforhold – hvis du kan SE det?

Hvorfor kun tiltrække sig et bedre parforhold – hvis du kan SKABE det?

Frit oversat efter Joe Vitale

 

Fem spørgsmål til refleksion:

  1. Hvilke forestillinger har du om parforholdet, som er blevet ændret ved læsning af denne artikel?
  2. Hvordan har du indtil nu respektfuldt fået sat grænser i forhold til din partner?
  3. Hvordan vil du fra nu af sætte grænser?
  4. Styrer du selv dit liv, eller lader du andre bestemme og hundse rundt med dig (for eksempel din partner, din chef, dine forældre, dine børn og så videre)?
  5. Hvor meget hviler du i dig selv i hverdagen?
Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann