Giv andre det, de gerne vil have, og få dem til at føle sig godt tilpas. Det er opskriften på et nemt og dejligt liv. Alle steder i tilværelsen kan man vælge at skabe god energi eller dårlig energi.
I parforholdet starter man normalt i forelskelsesfasen med det dejlige og ukomplicerede, men alt for ofte glider det over i noget, der ikke er så godt.
Jeg har lige været på en smut-tur til Berlin, for at teste endnu et hotel, som jeg efterfølgende kan anbefale mine klienter til kæresteweekend.
Det var en fantastisk god, kort tur på et vidunderligt luksushotel, men der opstod nogle situationer, som ganske godt illustrerer de udfordringer, der er i mange parforhold. Vi oplevede nemlig meget forskellige grader af service de forskellige steder.
Klik her for at se flere anmeldelser
Vi fløj fra København til Berlin lørdag formiddag, og tog bus og tog hen til hotellet. En informationsdame på banegården var meget mut og afvisende, og jeg har hende mistænkt for ikke at bryde sig om at tale engelsk. På mine spørgsmål nærmest spyttede hun svarene ud så hurtigt, at jeg var nødt til selv at tage papir og blyant frem, så jeg kunne nå at skrive ned, hvad hun sagde. Det fik mig til at føle mig dårligt tilpas.
På det 4-stjernede hotel oplevede jeg to forskellige receptionister med to vidt forskellige resultater. Vi ville i svømmebassinet og spurgte efter wellness-området. Receptionisten sagde, at det lå i kælder-etagen, og at vi kunne tage elevatoren derned. Vi gik tværs over gulvet hen til den nærmeste elevator, men den førte os til vores overraskelse ned til parkeringskælderen.
Tilbage ved receptionen sagde receptionisten til mig: ”Du misforstod mig!” Jeg skulle være gået den modsatte vej gennem et konferenceområde og hen ad en lang gang til en anden elevator. Hans måde at tale til mig på (at DUTTE mig), fik mig til at føle mig dum. Dårlig oplevelse. Hvis han i stedet fx havde sagt: ”Jeg fik ikke udtrykt mig tydeligt nok” havde følelsen muligvis været anderledes.
Da vi kom ned i wellness-området fik vi en helt anderledes og mere positiv behandling af receptionisten der. Hun bød os velkommen, lyttede til hvad vi spurgte om, og svarede omhyggeligt på vores spørgsmål. Hun spurgte grundigt ind til, hvad det var, at vi gerne ville vide, og hun fik os til at føle os rigtig godt tilpas. God oplevelse.
Hele weekendturen var fantastisk, men der var en enkelt svipser mere, og det var i lufthavnen lige inden vi gik om bord på flyet. Vi stod i forreste række i køen i afgangshallen, og på et tidspunkt sagde lufthavnsmanden en hel masse i højttaleren. Det varede omkring et minut, og selv om jeg stod to meter fra ham, forstod jeg ikke et eneste ord af, hvad han sagde. Heller ikke om han talte tysk eller engelsk. Samtidig var den lange uforståelige talestrøm irriterende at høre på. Han snakkede meget hurtigt, og ordene druknede helt i dårlige højttalere, højt til loftet og masser af baggrundsstøj i afgangshallen.
Bagefter spurgte jeg ham om, hvad det var, han havde sagt. Han svarede, at der ville være preboarding til flyet til København fem minutter senere. Han virkede overhovedet ikke interesseret i mit forståelsesproblem, og var tilsyneladende ligeglad med, at jeg foreslog ham fremover at nøjes med at sige: ”Fly til København. Preboarding om fem minutter” langsomt og tydeligt, selvfølgelig på tysk og engelsk.
Der behøver heller ikke i det tilfælde med dårlig akustik at være en hel masse overflødige, høflige bemærkninger.
Kommunikationen var i alle tre tilfælde gået helt galt. Præcis det samme sker alt for ofte i mange parforhold: Den ene siger en hel masse, som den anden ikke kan eller vil forstå.
Egentlig behøver man ikke at ændre særligt meget i kommunikations-måden, før det kan lade sig gøre at forstå hinanden. Blot skal man vide, hvad der skal gøres og hvordan. Hvis ingen overordnet, kollega eller passager har gjort manden i lufthavnen opmærksom på, hvordan man taler i en højtaler, eller han aldrig har hørt sig selv, hvorfra skulle han så vide det? Og måske er det allerede blevet sagt til ham, men han har bare været ligeglad. Faktum er, at kommunikationen har fejlet, og at det har forårsaget frustration blandt kunderne.
Definitionen på kærlighed er at vælge at give den anden dét, den anden gerne vil have. Når begge gør det, så oplever de kærligheden. Dette gælder både i parforholdet og alle mulige andre steder. I eksemplet med hotellets receptionist i wellness-området fik jeg det, jeg gerne ville have, nemlig venlighed, respekt og informationer.
Til gengæld gav jeg hende det, som jeg fornemmede at hun gerne ville have, nemlig anerkendelse, respekt og taknemmelighed. Jeg smilede, var imødekommende, takkede og kom senere på dagen derned igen med et smil.
Alt for ofte giver vi andre det, vi selv gerne vil have, men som de ikke er interesserede i. Eller endnu værre så forsøger nogle mennesker ubevidst at nedgøre andre, for at hævde sig selv. Både i parforhold og alle mulige andre steder skal der være tillid, tryghed og respekt for hinanden, for at man kan føle sig godt tilpas.
Disse tre områder starter alle sammen hos en selv, nemlig med selvtillid, selvomsorg og selvrespekt. Så det er en god idé at få styr på sine indre dæmoner, inden man begynder at forlange noget af sin partner og af parforholdet.
Hotellet hedder i øvrigt Dorint Hotel Sanssouci Berlin/Potsdam, og jeg kan varmt anbefale det.
.