Visuel forklaring

Kan humøret i parforholdet sættes på en graf?

Jeg holder meget af at bruge billedsprog som illustration af hvad jeg mener  – måske fordi jeg foruden at være uddannet psykoterapeut også er uddannet ingeniør 😉
Rent grafisk vil jeg gerne beskrive, hvad der sker med humøret og livskvaliteten hos et normalt fungerende menneske, og hvad man kan gøre for at ændre det til noget bedre med større bevidsthed og lykke i livet.

Der er to ting, jeg gerne vil opnå, ved at illustrere det på denne måde med et diagram:

  1. Jeg vil give jer håb om at det kan blive bedre. At I skal holde øje med tendensen i antallet af gode dage, i stedet for at være for optaget af, når det ikke går så godt.
  2. Jeg vil give jer en advarsel om at der godt kan komme nogle voldsomme dyk undervejs i forløbet, men at det er helt normalt, og at I (hurtigere) kommer op igen.

Hvad vil det sige at have det godt og at få det bedre (eller værre)?
.

8:52 minutter
.

Humøret svinger hele tiden op og ned….

Grafen læses således; Hvis y-aksen (den lodrette akse) er ”humøret” og x-aksen (den vandrette akse) er tiden, viser grafen at vi hele tiden bevæger os i en trygheds-zone mellem godt og dårlig humør. Nogle mennesker kan svinge mellem at være i meget godt humør eller dårligt humør, andre har mindre humørudsving. Humøret svinger hele tiden op og ned, som om det er en elastik, som holder os i et bestemt område. Fantastisk glad = + 100% og i rigtigt dårligt humør = – 100%.

Sjældent kommer vi udenfor vores trygheds-zone med hensyn til humøret – eller med alt muligt andet….

Det kan ske, at vi oplever en stor lykke, fx forelskelse eller at vinde i lotteriet. Det giver et ordentligt udsving i den positive retning. Men ”elastikken” i følelsessystemet vil relativt hurtigt få os ned i vores trygheds-zone.(inden for de +/- 100 %)

 

Vi kan også risikere at opleve en stor krise, fx skilsmisse, fyring, dødsfald eller lignende. Det betyder, at vi drøner langt ned under vores trygheds-zone, men inden længe er vi igen oppe i det fortrolige og velkendte område.

Hvis udsvingene er meget store og voldsomme (fx hos manio-depressive eller bipolære), kan de dæmpes til håndterbare størrelser med coaching-terapi. At man oplever en mere rolig og harmonisk hverdag, og at man bliver lettere at være i stue med.

Hvis udsvingene er meget små i et ”leverpostej-liv”, kan de blive større, så livet bliver mere farverigt og alsidigt. At man oplever større lykke og dybere relationer.

Coaching-terapi og par-terapi handler om at hæve denne, i realiteten, relative størrelse, således at man oplever en forbedring af livet, der er blivende. At de gode dage bliver bedre, og at de dårlige ikke er så dårlige endda.Det optimale ville være, hvis man efter et stykke tid mærker, at en dårlig dag er bedre, end en god dag var, før man startede med coaching-terapien.

Det er vigtigt at holde øje med TENDENSEN i udsvingene. Der vil nemlig altid være gode og dårlige dage, men hvis det langsomt går fremad med færre dårlige dage og flere gode, er man på rette vej.


Psst… Gør som flere end 1.500 andre besøgende på denne hjemmeside om parforhold.
Tilmeld dig mit nyhedsbrev, som trin for trin vil vise dig, hvordan du får dig det parforhold, du ønsker dig og længes efter.


Elastik

Ingen kan tvinge andre op eller ned. Mennesker vil som en elastik hoppe tilbage i deres trygheds-zone, hvis forandringen går for stærkt. Man skal selv have motivationen, incitamentet og tid til at flytte ”båndet” opad.

Dette gælder både mere lykke, mere frihed, bedre relationer, økonomisk velstand – ja, en ny og mere autentisk identitet. Og ikke mindst et meget bedre parforhold, hvor man svinger sammen, i stedet for imod hinanden.

Se et eksempel på hvordan et ægtepar har plottet deres humør ind i et diagram uge for uge.

diagram

Og herunder kan du downloade et diagram (højre-klik), hvor I selv kan plotte jeres humør ind.

diagram


5:52 minutter


Er du nysgerrig på mulighederne for at få et meget bedre parforhold, vil jeg invitere dig til en gratis afklarende samtale over telefonen, hvor du får indtryk af, hvem jeg er, hvordan jeg arbejder, og om par-coaching måske er noget for dig og jer.

Har du brug for gode råd og hjælp til dit parforhold, så klik her (eller ring til mig på telefon 21 79 18 50)

.