Knas i parforholdet

💥ONLINE-parterapi: Se www.parforhold-parterapi.dk/online
Ring på telefon 21 79 18 50 for flere oplysninger og en gratis samtale.
.
Hvis der er kommet en kurre på tråden, hvor du mærker en negativ stemning, kan I udføre følgende lille øvelse.


2:12 minutter

Hvad vil du have?

Først skal du og din partner være åbne for ærlig feedback.

Knas i parforholdetDu starter med at finde fire stykker papir og en skriver frem

Dernæst stiller du din partner spørgsmålet: “På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er mega-dårligt og 10 er super-godt, hvordan har du det med vores forhold lige nu?” Ordet “forhold” kan eventuelt erstattes med ”intimitet” eller ”støtte til hinanden” eller lignende.

Dette første spørgsmål vil bevidstgøre, hvor I er henne lige nu, og bringe tingene mere ”ned på jorden” i stedet for at I svæver rundt oppe i de emotionelle tåger.

Giv din partner tid til at reflektere over situationen, så han eller hun kan give dig et ærligt svar.

Når din partner har mærket efter, og sagt et tal på skalaen (og du i dit stille sind har gjort det samme for dig selv), skal du derefter stille et bestemt spørgsmål til vedkommende et vist antal gange i forhold til det anførte tal/nummer. Hvis din partners svar var fx “syv”, er tallet 10 minus 7 = 3. Hvis din partner havde sagt ”fire”, havde tallet været 6.


💥 Corona-virus! 💥

I mere end 10 år har jeg haft stor erfaring og succes med online-parterapi - både i hele det danske kongerige og i udlandet.
Jeg har brug enten Skype eller et andet medie - afhængigt af hvad der passede klienterne bedst.
.
Klik her for at læse min artikel om hjemme-karantæne og parforholdet.
.
Online-parterapi: Læs mere på www.parforhold-parterapi.dk/online

Hvad kan din partner gøre?

Nu skal du sige til din partner: ”[Navnet på partneren]. Hvilke [tre – se ovenfor] ting vil du gerne have at jeg gør, som kan bringe vores parforhold op på en ti’er?

Du skal starte med at sige din partners navn. Det virker altid positivt – hvis du gør det med en blid og dejlig stemme. Tallet svarer til den rest, der er fra partnerens følelser på skalaen op til ti.

Du skal give din partner tid til at overveje sine svar. Vær klar over, at det kan være svært for dig at lytte, fordi svarene godt kan risikere at lyde både bebrejdende, kritiske og negative. Bed din partner om at være konstruktiv, konkretog ikke at bruge ordet ”ikke”. Man må ikke definere, hvad man vil have, med det, man ikke vil have, fordi det kan lyde som kritik. Ej heller må man sige “Du skal være bedre til…..” fordi det er for diffust. Det skal være KONKRET.

25 forskellige eksempler på svar kunne være:

  1. Massere mine skuldre fem minutter hver aften
  2. Reparere afløbet
  3. Tage initiativ til kæresteweekend en gang hvert halve år
  4. Parkere bilen på en bestemt måde
  5. Rydde op i garagen
  6. Sætte billedet op, som har manglet i lang tid
  7. Lave kaffen på en bestemt måde
  8. Servere kaffe på sengen om morgenen
  9. Invitere på kæreste-aften en gang om måneden
  10. Arrangere kæreste-weekend en gang i kvartalet
  11. Sende en sød SMS to gange om dagen
  12. Tre gange om dagen give en knus/kram
  13. Gå i seng samtidig
  14. Stå op samtidig
  15. Lufte hunden om aftenen
  16. Lave en yndlingsret en gang om ugen
  17. Tage børnene en gang om ugen et par timer
  18. Læse en bestemt bog
  19. Folde avisen på en bestemt måde
  20. Vaske tøjet hver anden uge
  21. Slukke for vandet, når der bliver børstet tænder
  22. Sætte hætten på tandpastatuben
  23. Putte børnene hver anden aften
  24. Tage initiativ til par-tid en gang om ugen
  25. Komme tidligt hjem fra arbejde to gange om ugen

Når din partner er færdig med at svare på dine spørgsmål, og du har hørt, anerkendt og nedskrevet de ting, du kan gøre, for at forbedre situationen, skal du stille følgende spørgsmål: “[Navnet] Hvilke tre (eller hvad nummer, det nu var) ting kan du selv gøre, for at bringe vores parforhold op på en ti’er?

Ved at stille dette opfølgende spørgsmål, sætter du forholdet tilbage på lige fod og i øjenhøjde i et ægte partnerskab. Det giver også din partner chancen for at tage ansvar for selv at gøre noget.

For at få succes med parforholdet, skal begge parter bidrage og yde en indsats. Disse svar skal skrives på det andet stykke papir.


💥 Corona-virus 💥 og hjemme-karantæne

.
Vi har en speciel og meget anderledes situation i Danmark lige nu, hvor næsten alt er lukket ned. Mange er sendt hjem på ufrivillig orlov, og ingen ved med sikkerhed, hvor længe det kommer til at vare. Dette i sig selv kan godt lægge et voldsomt pres på familien og parforholdet. Samtidig er man pludselig meget tæt på hinanden med en trussel mod helbredet hængende over hovedet.
.
Det er vigtigt at gøre sig klart, at hjemme-karantæne ikke vil føles som ferie. En ferie har jo af gode grunde en aftalt tidsmæssig afgrænsning, inden man skal tilbage på arbejde igen. Den nuværende hjemme-karantæne er nærmere som en ”tidsubestemt dom”, og det kan være hårdt psykisk og følelsesmæssigt. Usikkerhed kan skabe utryghed, hvilket lægger ekstra pres på relationerne derhjemme. Se www.parforhold-parterapi.dk/parterapi/psykologi/corona-derfor-lider-parforholdet.
.

Udvidet åbningstid

Et af mine specielle tiltag er, at jeg har valgt at udvide åbningstiden, i hvilket vi er online. Det betyder, at vi hver især sidder hjemme uden fysisk kontakt. Klik her for at bestille tid.
.
Så hvis der er brug hjælp til parforholdet, så ring til mig på telefon 21 79 18 50

Bytte rundt

knas i ægteskabetDerefter skal I bytte. Nu er det din partners tur med det tredje stykke papir og skriveren – og stille dig præcis de samme spørgsmål.

Hvor er du henne på en skala fra 1 til 10?”

”Hvilke [antal] ting vil du gerne have, at jeg gør for dig, for at bringe vores parforhold op på en ti’er?” på det tredje stykke papir

Hvad kan du selv gøre?” på det fjerde papir

Denne lille øvelse med at finde løsninger, kan vende en negativ situation til en positiv. Den er meget konkret og meget resultatorienteret. Det er som en check-liste.

I har nu hver især to stykker papir, som I kan læse højt for hinanden. Mærk efter, hvordan det føles, at partneren vil give dig, hvad du gerne vil have, og hvad partneren er villig til at gøre for dig. Mærk også efter, hvor let det er at følge en bestemt plan, for at gøre din partner glad.

Vær ærlig omkring hvordan du selv bidrager til eventuelle negative situationer, men vær også opmærksom på, at det kræver (begges) indsats at skabe et mere positivt og sundt parforhold.

Det kan få knas i ægteskabet til at blive mindre og måske helt gå væk.

Quick-guide:

  1. Spørg om humøret fra 1 til 10
  2. Spørg hvad du kan gøre
  3. Spørg hvad din partner selv kan gøre
  4. Byt roller
  5. Udfør det ønskede

Her kommer en lille video, der beskriver, hvorfor problemer ikke bare forsvinder – samt hvad man kan gøre for at få udfordringerne til at opløses.

6:09 minutter

Klik her for at se, hvordan du over telefonen får en gratis afklarende coaching-samtale med mig!

Links til fire andre områder inden for parterapi:

Hvad er parterapi?

Psykologi i parterapien

Undgå skilsmisse

Kommunikation


Links til andre artikler om kommunikation i parterapi (de seks af dem ses herunder):

Klik på linket herover for at hoppe direkte til artiklen
Brug F5-tasten (eller genopfrisk siden) for at se andre artikler.


 

.

 

Skrevet af Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann