Knas i parforholdet

Knas i parforholdetHvis der er kommet en kurre på tråden, hvor du mærker en negativ stemning, kan I udføre følgende lille øvelse.

Hvad vil du have?

Først skal du og din partner være åbne for ærlig feedback. Dernæst finder du fire stykker papir og en skriver frem, og stiller din partner spørgsmålet: “På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er mega-dårligt og 10 er super-godt, hvordan har du det med vores forhold lige nu?” Ordet “forhold” kan eventuelt erstattes med ”intimitet” eller ”støtte til hinanden” eller lignende. Spørgsmålet vil bevidstgøre, hvor I er henne lige nu, og bringe tingene mere ”ned på jorden” i stedet for at I svæver rundt oppe i de emotionelle tåger.

Giv din partner tid til at reflektere over situationen, så han eller hun kan give dig et ærligt svar.

Når din partner har mærket efter, og sagt et tal på skalaen (og du i dit stille sind har gjort det samme for dig selv), skal du derefter stille et bestemt spørgsmål til vedkommende et vist antal gange i forhold til det sagte tal. Hvis din partners svar var fx “syv”, er tallet 10 minus 7 = 3. Hvis din partner havde sagt ”fire”, havde tallet været 6.

Hvad kan din partner gøre?

Nu skal du sige til din partner: ”[Navnet på partneren]. Hvilke [tre] ting vil du gerne have at jeg gør, som kan bringe vores parforhold op på en ti’er?

Du skal starte med at sige din partners navn. Det virker altid positivt – hvis du gør det med en blid og dejlig stemme. Tallet svarer til den rest, der er fra partnerens følelser på skalaen op til ti.

Du skal give din partner tid til at overveje sine svar. Vær klar over, at det kan være svært for dig at lytte, fordi svarene godt kan risikere at lyde både bebrejdende, kritiske og negative. Bed din partner om at være konstruktiv, konkret – og ikke at bruge ordet ”ikke”. Man må ikke definere, hvad man vil have, med det, man ikke vil have, fordi det kan lyde som kritik.

Eksempler på svar kunne være: Massere mine skuldre fem minutter hver aften. Reparere afløbet. Tage initiativ til kæresteweekend en gang hvert halve år.

Når din partner er færdig med at svare på dine spørgsmål, og du har hørt, anerkendt og nedskrevet de ting, du kan gøre, for at forbedre situationen, skal du stille følgende spørgsmål: “[Navnet] Hvilke tre (eller hvad nummer, det nu var) ting kan du selv gøre, for at bringe vores parforhold op på en ti’er?” Ved at stille dette opfølgende spørgsmål, sætter du forholdet tilbage på lige fod og i øjenhøjde i et ægte partnerskab. Det giver også din partner chancen for at tage ansvar for selv at gøre noget. For at få succes med parforholdet, skal begge parter bidrage og yde en indsats. Disse svar skal skrives på det andet stykke papir.

Bytte rundt

knas i ægteskabetDerefter skal I bytte. Nu er det din partners tur med det tredje stykke papir og skriveren – og stille dig præcis de samme spørgsmål.

Hvor er du henne på en skala fra 1 til 10?”

”Hvilke [antal] ting vil du gerne have, at jeg gør for dig, for at bringe vores parforhold op på en ti’er?” på det tredje stykke papir

Hvad kan du selv gøre?” på det fjerde papir

Denne lille øvelse med at finde løsninger, kan vende en negativ situation til en positiv. Den er meget konkret og meget resultatorienteret. Det er som en check-liste.

I har nu hver især to stykker papir, som I kan læse højt for hinanden. Mærk efter, hvordan det føles, at partneren vil give dig, hvad du gerne vil have, og hvad partneren er villig til at gøre for dig. Mærk også efter, hvor let det er at følge en bestemt plan, for at gøre din partner glad.

Vær ærlig omkring hvordan du selv bidrager til eventuelle negative situationer, men vær også opmærksom på, at det kræver (begges) indsats at skabe et mere positivt og sundt parforhold.

Det kan få knas i ægteskabet til at blive mindre og måske helt gå væk.

Quick-guide:

  1. Spørg om humøret fra 1 til 10
  2. Spørg hvad du kan gøre
  3. Spørg hvad din partner selv kan gøre
  4. Byt roller
  5. Udfør det ønskede

 


Her kommer en lille video, der beskriver, hvorfor problemer ikke bare forsvinder – samt hvad man kan gøre for at få udfordringerne til at opløses.

6:09 minutter


Links til fire andre områder inden for parterapi:

Hvad er parterapi?

Psykologi i parterapien

Undgå skilsmisse

Kommunikation


Links til andre artikler om kommunikation i parterapi (de seks af dem ses herunder):

Klik på linket herover for at hoppe direkte til artiklen
Brug F5-tasten (eller genopfrisk siden) for at se andre artikler.


.

 

Written by Mikael Hoffmann
Mikael Hoffmann er fra 1959. Siden 1994 har han drevet selvstændig virksomhed som par-coach, psykoterapeut, rådgiver, foredragsholder og mentor-coach. - Uddannet og certificeret psykoterapeut, samt Havening chok-traume-terapeut. - Mikael coacher og arrangerer workshops, kurser og foredrag i hele landet. - Læs mere om ham på www.parforhold-parterapi.dk/om-mikael-hoffmann