Belønning og straf

Det kan godt tage lang tid at modificere en adfærd via belønning. Det går normalt betydeligt hurtigere med straf. Om den ene eller anden fremgangsmåde anvendes kan formentlig spores øjeblikkeligt, men givetvis også på en mere langsigtet basis.

Jeg vil fortælle en historie, som bliver brugt på uddannelses-institutionerne som et konstrueret eksempel på adfærd:

En mor syntes, at hendes børn bandede for meget. Hun kontaktede en adfærdspsykolog, der anbefalede hende følgende: Første gang, at et af hendes børn bandede, skulle hun give barnet en lussing. Moderen var lidt beklemt ved det, men indvilligede i at gøre det.

Næste morgen siger et af børnene: ”Giv mig for helvede marmeladen”. Moderen rejser sig op og stikker ham en lussing. Der bliver helt stille rundt om bordet, indtil et andet af børnene lidt efter spagfærdigt siger: ”Det var sgu godt, at jeg hellere vil have honningen”.

Dette eksempel viser, at straf rammer vilkårligt og ikke kan styres.

Straf støder fra sig, hvorimod belønning tiltrækker. Straf begrænser, til forskel fra  og støttende adfærd, der udvider. Roses en adfærd, og det føles godt for modtageren, vil denne adfærd med stor sandsynlighed gentages.

Faktisk er det kun ganske små ændringer, der skal til, før det har en stor virkning. En enkelt lille lussing kan få ganske alvorlige konsekvenser. I filmen ”Åndernes Hus” slog manden sin kone blot en enkelt gang. Det fik hende til at tage den beslutning, at hun aldrig mere talte med ham igen – også selv om de levede sammen. Hvis hun ville sige noget til ham, gik det gennem et af deres børn, selv om de alle sad ved samme middagsbord. På samme måde kan et enkelt slag på et barn ændre dette barns voksentilværelse totalt.

Her er nogle eksempler på små og store konsekvenser. For flere år siden sad jeg i cockpittets pilotsæde på en Learjet. Det er et superhurtigt lille fly, og jeg skulle kun dreje en millimeter på rattet for at få flyet til lynhurtigt at skifte kurs. Hvis jeg derimod sidder på en havetraktor, kan jeg dreje rigtigt meget på rattet uden at jeg vælter eller der sker andre ulykker.

Hvis man kritiserer eller roser en person, mens andre hører på det, batter det betydeligt mere, end hvis den gives en-til-en.

Lokalavisen 13-03 belønning og straf